donderdag 26 maart 2015

Dag 20: donderdag 26 maart Tarpon Springs - Naples

Vandaag stonden we ongeveer rond 8u op. We moesten om 9u bellen om de boottocht voor de dolfijnen te reserveren. Deze zou om 11u in Clearwater vertrekken. Om 8.30 probeerden we al even te bellen. Zack, de zaakvoerder nam al op maar was blijkbaar nog onderweg en kon dus geen reservatie noteren. Even ontbijten dus en daarna nog eens terugbellen. Om 9u konden we de reservatie maken en vertrokken we na dubbel checken van het juiste adres richting Clearwater. Rond 10u20 kwamen we aan en we konden nog net een parkeerplaats vinden in de buurt van het kleine haventje. 10 minuten later was de parking echt volzet geweest. Een klein bootje genaamd Little Toot stond ons op te wachten. Al gauw kwamen de andere spotters opdraven en met een twingtigtal personen gingen we aan boord. Of we dolfijnen zouden zien was een vraagteken, maar de verwachtingen werden al heel vlug ingelost. We waren de haven nog niet uit of er kwamen al 4 dolfijnen ons tegemoet gezwommen. Zodra we de haven uitwaren en ons klein bootje vaart kon maken begonnen de dolfijnen in de golven van de boot te spelen en te springen. Dit was ver boven onze verwachtingen. Ik kreeg spontaan tranen in mijn ogen omdat dit een van de mooiste dingen was die ik ooit heb gezien. Het was voor mij een droom die ik al van kleins af aan heb die in vervulling kwam, terwijl ik op voorhand niet verwacht had dit ooit te kunnen meemaken. Zowel voor Jeroen als voor mij is dit iets van onze bucketlist dat we kunnen schrapen. Na een tiental minuten waren onze 4 reisgezellen het spelen beu en gingen ze andere wateren opzoeken. Maar onze tocht zat er nog niet op. Na wat sightseeing en uitleg over Clearwater vaarden we naar de Golf van Mexico. Zodra we onder de toegangsbrug van Clearwater vaarden kwamen er alweer een heleboel dolfijnen op ontdekkingstocht. Ook deze keer vonden ze de golven van onze boot tof speelgoed en  sprongen ze met ons mee. In totaal hebben we zeker een stuk of twintig dolfijnen, waaronder enkele moeders met jong, gezien die zich duidelijk erg thuis voelden tussen de boten, jetski’s en andere vaartuigen. Deze vriendelijke dieren hoorden volgens ons echt wel thuis in de open wateren en zagen er ook een heel stuk vrolijker uit dan degenen die je in een dolfinarium te zien krijgt. Na dit hoogtepunt gingen we snel iets eten in een klein eettentje aan de haven. Terwijl we daar zaten te eten kwam zowaar de voedselinspectie langs. Gelukkig was alles in orde, maar het was toch wel raar om dit mee te maken.
Daarna zetten we onze reis verder richting St Petersburg voor het Dalimuseum. We kozen terug voor de snellere tolbrug. Voor 1,25$ is een half uur omrijden volgens ons echt onzin, zeker omdat er heel mooie uitzichten zijn over de Sunshine Skyway brug. Om een of andere reden waren er rond het Dalimuseum verschillende omleidingen waardoor we op een parking aan een strand onze auto moesten parkeren. De vriendelijke dame van de parking hield te shuttle nog voor ons tegen. Blijkbaar was de parking  daar vandaag ook gratis. Eenmaal aan het museum aangekomen werd het ons duidelijk dat de jaarlijkse Indy Car-race doorging rond het museum. Om die reden sloot het museum ook om 16u en niet om 20u zoals al de andere donderdagen in het jaar. We kwamen om 14u15 aan maar zouden nog tijd genoeg hebben om het museum en de bijhorende tuin te bekijken. We kregen een gratis audioguide die bij verschillende werken uitleg gaf. Verder was er ook een tijdelijke tentoonstelling bezig over Leonardo Da Vinci en hoe die een invloed was op het werk van Dali. Dit alles wat heel interessant. We namen onze tijd om het museum te ontdekken en om 15.55  hadden we  alles gezien. Net voor sluitingstijd dus. Ondertussen waren enkele wagens het parcours aan het verkennen. Die maakten heel veel lawaai.  Om weer aan de shuttle te geraken moesten we, net zoals al de andere bezoekers van het museum door de ‘backstage’ van de race wandelen. Niet te geloven dat je zo dicht bij al die dure wagens kon komen. Ik denk dat dit in BelgiĆ« (kijk naar Francochamps) veel strenger is afgeschermd.
Rond 16u30 waren we weer aan onze auto en konden we aan onze tocht van 163 mijl richting Naples beginnen. Dit ging op 2 kleine files na vlot en rond 19u15 konden we inchecken in het hotel. Daar raadden ze onze de Cracker Barrel aan om te gaan eten, dat op wandelafstand van onze kamer lag. Dit was een gezellig restaurant waar ze echt countryfood serveerden. Maar er was wel geen druppel alcohol te verkrijgen.  Voor de heel lage prijs van 25 dollar hadden we hier beide heel goed gegeten en gedronken.  Daarna gingen we nog even tanken en kruipen we nu vroeg onder de wol. Morgen moeten we om 8u45 al in Everglades City zijn voor de airboat en dit is toch nog een klein uurtje rijden.